loading...
قیمت خودرو
کیا بازدید : 78 چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 نظرات (0)

آیا تا بحال در زمان رانندگی به این موضوع فکر کرده اید که چه قطعاتی در کنار هم قرار گرفته اند تا این رانندگی لذت بخش را برای شما بوجود بیاورند؟ایا می دانید نقش قطعات خودرو شما در این رانندگی لذت بخش چیست؟

هر راننده تا حدودی باید با قطعات خودرو و کاری که انجام می دهد آشنا باشد تا وقتی به مکانیکی رفت و اسم قطعاتی مانند تسمه تایم  ،یاتاقان، آلترناتور و … به گوشش خورد تعجب نکند و یا در حالت بدتر این عدم آگاهی موجب سودجویی برخی مکانیک ها نشود

اگر قصد خرید سمند دارید مقاله معایب سمند EF7 را از دست ندهید.

در این مقاله قصد داریم شما را با قطعات خودرو و کاری که انجام می دهند آشنا کنیم،با همراه مکانیک همراه شوید تا در کنار شناخت قطعات خودرو از مشکلاتی که در اینده ممکن است برای شما پیش بیایید جلوگیری کنیم.

تسمه تایم ، منظم مانند ساعت مچی شما

قطعات مهم خودرو

تسمه تایم یکی از قطعات خودرو می باشد که سوپاپ را به میلنگ متصل میکند و تا حرکت سوپاپ ها به درستی انجام شود.محل قرار گیری این قطعه در سر سیلندر می باشد اما بسیار مواظب باشید نصب و تنظیم این قطعه بسیار حساس می باشد چرا که کوچکترین سهل انگاری هزینه های گزافی را بدنبال خواهد داشت.

تسمه تایم را در زمان های استاندارد و مشخصی باید تعویض کنید و در صورتی که این عمل را انجام ندهید سوپاپ و پیستون با یکدیگر برخورد میکنند که موجب کج شدن سوپاپ می شود.

برای اطلاع از زمان استاندارد تعویض تسمه تایم  خودروهایی مانند پراید و پژو و… مقاله زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم را مطالعه بفرمایید.

یاتاقان ، تسهیل کننده حرکت سایر قطعات خودرو

قطعات مهم خودرو

همانطور که در عنوان گفتیم قطعات داخل موتور عمدتا فلزی هستند و وقتی دو قطعه فلزی را روی یکدیگر بسابیم بر اثر اصطحکاک حرارت تولید می شود.یاتاقان قطعه ای می باشد که وظیفه کنار هم قرار دادن قطعات خودرو و جلوگیری از اصطحکاک ان ها را بوسیله تولید لایه روغنی دارد.

یاتاقان بین دسته پیستون ومیلنگ قرار دارد هر گونه خرابی این قطعه بر اثر گرد و غبار باعث بالا رفتن حرارت در این نقطه و در نتیجه سوختن موتور می شود.

دلایل مختلفی ممکن است باعث خرابی  یاتاقان شود که برای مطالعه هر یک از این موارد می توانید مقاله خواندنی های جذاب در مورد  یاتاقان را مطالعه بفرمایید.

واتر پمپ

قطعات مهم خودرو

واتر پمپ یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشد که وظیفه گردش آب در موتور و خنک کردن آن را بر عهده دارد.چرخش این قطعه بر عهده تسمه تایم می باشذ که کارشناسان متخصص همراه مکانیک توصیه می کنند هر گاه قصد تعویض تسمه تایم را داشتید واتر پمپ هم تعویض کنید چرا که اگر قصد ان در زمان دیگری را داشته باشید بدلیل بدست بودن باید هزینه زیادی را بابت حق دست بپردازید.

اگر نشت اب از زیر رادیاتور خودرو را دیدید به خرابی این قطعه از خودرو خود مشکوک شوید چرا که در صورت خرابی واتر پمپ واشر سرسیلندر و در حالت کلی موتور خودرو شما دچار مشکلات زیادی می شود.

در مقاله واتر پمپ این قطعه از خودرو را به تفصیل مورد بررسی قرار داده ایم.

ABS ، بدون ترس پدال ترمز را فشار دهید

قطعات مهم خودرو

اگر به رانندگان قدیمی دقت کرده باشید تکنیک خاصی در ترمز گرفتن دارند و بصورت ضربه ای فرایند ترمز گیری را انجام می دهند تا مبادا هنگام ترمز گرفتن چرخ قفل شود.برای حل این مشکل راه کاری به نام ترمز ضد قفل ایجاد کرده اند.ABS یاهمان ترمز ضد قفل تکنولوژی هوشمندی می باشد که میزان فشار ترمز و چرخش چرخ را با یکدیگر هماهنگ و تنظیم  می کند و با چنین فرایندی از قفل شدن چرخ خودرو جلوگیری می کند.

این قطعه از خودرو یک بخش کنترلر دارد که تمام فرایند محاسباتی و ارسال فرمان توسط آن انجام می شود در واقع مانند مغز برای این سیستم کار می کند.این قطعه از خودرو که با نام یونیت ABS نیز مشهور می باشد ابتدا میزان فشار ترمز و میزان سرعت چرخ را می سنجد سپس با انجام محاسباتی قفل بودن یا نبودن چرخ را در می یابد و در نهایت با کنترل پیستون برگشتی از قفل شدن چرخ جلوگیری میکند.

اگر چراغ زرد یا نارنجی رنگ ABS را در پشت خودرو خود مشاهده کردید بدانید این یونیت در کار خود دچار مشکل شده البته خود این قطعه جز اخرین قطعاتی است که خراب می شود و این روشن شدن چراغ مربوط به سنسور ها می باشد. که باید بررسی شوند.

آلترناتور یا همان دینام

قطعات مهم خودرو

زمانی که استارت می زنید این باتری خودرو می باشد که موجب روشن شدن خودرو می شود و یا بخش های برقی خودرو عمدتا با باتری درگیر میباشد جالب است بدانید باتری توان مورد نیاز خود را برای شارژ شدن از یکی از قطعات خودرو به نام دینام می گیرد.دینام خودرو نیز مانند واتر پمپ نیروی محرکه خود را از تسمه تایم میگیرد و در صورت خرابی چراغ قرمز رنگ باتری را مشاهده خواهید کرد. البته خرابی بیرینگ ها ممکن است موجب خرابی دینام شود که نشانه آن به صورت سر و صدا نمایان می شود.

پلوس

قطعات مهم خودرو

پلوی قطعه ای می باشد که شاید اسم آن را به عنوان اکسل هم شنیده باشید.وظیفه این قطعه انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخ ها می باشد.پلوس جز آن دسته از قطعات خودرو می باشد که از بخش های مختلف تشکیل میشود و یکی از حساس ترین بخش های آن گرد گیر پلوس می باشد که به شکل قیف برعکس بوده و از ورود گرد و غبار به سر پلوس ها جلوگیری می کند.

پیشنهاد کارشناسان همراه مکانیک به شما این است که همواره در بازدید های دوره ای خودرو گرد گیر ها را هم بررسی کنید که اگر دچار پارگی و یا مشکل شده بودند ان ها را تعویض کنید چرا که اگر این مورد را نادیده بگیرید پلوس شما بدلیل گرد و غبار دچار خرابی می شود که نشان آن هم صدای تق تق در زمان دور زدن می باشد.

سیبک فرمان

قطعات مهم خودرو

سیبک یکی از قطعات خودرو می باشد که حرکت و چرخش فرمان را به چرخ های جلو منتقل می کند.سیبک اگر دچار مشکل شود زمانی که در حرکت به پستی و بلندی برسید صدای عجیبی تولید میکند که با شنیدن این صدا باید بدانید زمان تعویض این قطعه از خودرو فرا رسیده است.

همراهان گرامی که قصد خرید خودرو دست دوم را دارید این قطعات نامبرده شده عمدتا در دید شما قرار ندارند و شما هیچ دسترسی به انها ندارید پس خرابی در انها را هم نمیتوانید در زمان خرید خودرو کارکرده تشخیص دهید.

این پیشنهاد همراه مکانیک را جدی بگیرید و در زمان خرید خودرو کارکرده و حتی در بعضی موارد خودرو لوکس صفر از کارشناسی تخصصی خودرو غافل نشوید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 143
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 2,091
  • بازدید سال : 10,313
  • بازدید کلی : 34,726